lundi 18 juillet 2011

A Walk in the Woods

Titre malheureusement pas traduit en français
Éditions Black Swan, 1997
367 pages

Résumé de l'éditeur :

The longest continuous footpath in the world, the Appalachian Trail stretches along the East Coast of the United States, from Georgia to Maine, through some of the most arresting and celebrated landscapes in America.
At the age of forty-four, in the company of his friend Stephen Katz (last seen in the bestselling Neither Here Nor There), Bill Bryson set off to hike through the vast tangled woods which have been frightening sensible people for three hundred years. Ahead lay almost 2,200 miles of remote mountain wilderness filled with bears, moose, bobcats, rattlesnakes, poisonous plants, disease-bearing tics, the occasional chuckling murderer and - perhaps most alarming of all - people whose favourite pastime is discussing the relative merits of the external-frame backpack.
Facing savage weather, merciless insects, unreliable maps and a fickle companion whose profoundest wish was to go to a motel and watch The X-Files, Bryson gamely struggled through the wilderness to achieve a lifetime's ambition - not to die outdoors.

Mon commentaire :

Ah, Bill Bryson ! Jamais je ne me lasserai de ses livres, tous truffés d'anecdotes, d'humour et de curiosités de toutes sortes !
Dans A Walk in the Woods, Bryson nous raconte ses tentatives de parcourir l'Appalachian Trail, un sentier de plus de 2000 miles parcourant tout l'Est des États-Unis, depuis le Maine jusqu'en Géorgie.
J'avais tellement hâte de découvrir cet épisode de la vie de Bill Bryson ! J'étais certaine que j'allais encore passer un bon moment en sa compagnie. Son humour et son ironie me rejoint tout à fait, et c'est souvent en riant aux larmes que je le lis. Comme si ce n'était pas assez, Bill Bryson est très cultivé et informé, ce qui fait qu'on apprend des tonnes de choses à chaque fois qu'on le lit. Un énorme merci donc à mon amie Vesna de me l'avoir fait parvenir par la poste.
Si je n'ai pas autant appris de A Walk in the Woods que de Une histoire de tout, ou presque... , j'ai de nombreuses fois souri devant la manière qu'a Bryson de raconter les nombreuses difficultés rencontrées. Le plus drôle, maintenant, c'est qu'après l'avoir lu râler et râler sur la longueur du sentier et sur ses nombreuses difficultés, je réalise que j'aimerais m'y essayer un jour ! On dirait bien que j'ai le sens du défi...
Le phénomène avec lequel Bryson a décidé de faire ce long voyage, Stephen Katz, m'a aussi beaucoup amusée. Apparemment, ce dernier figure dans plusieurs des romans de Bryson, mais c'était la première fois que je le « rencontrais ».
Je ne saurais trop vous conseiller de vous lancer dans la lecture de cet auteur, si vous ne le connaissez pas déjà. Vous êtes assurés de passer un bon moment. Peut-être même mettera-t-il un peu de piquant dans vos journées les plus ennuyantes !

Autres livres de Bill Bryson que j'ai lus :



6 commentaires:

Tiphanya a dit…

Je ne connais pas du tout cet auteur, mais je suis bien tentée (bon par un titre en français, hein).

Isa a dit…

@Tiphanya : Je te le conseille vivement ! Il est très drôle ! D'ailleurs tu peux conseiller son livre Chroniques australiennes (Down Under) pour la partie Océanie, s'il y en a qui cherchent toujours quoi lire !

Vesna a dit…

Hey, Isabelle,
I'm calling on you again today.
I've just thought about the way he got Stephen Katz to go with him, just like you've wrote in your post, and I got to think about all the funny moments I remember.

Do you remember when Katz couldn't even make it up the stairs in Bryson's house without panting like a 70-year-old? And when his wife gave him "the look" he simply said "Please, don't say anything."

And before, when he was sending out Christmas cards, asking people to join him on the trail and he thought there will be like tons of replies but it turned out that everybody had very convenient excuses...

Oh, and when he went shopping for the hiking stuff and his son was working in that shop and he had to behave "normally"...

Or when Katz threw all the stuff from his backpack, including coffee filters because they "fly so nice" and then they had to filter their coffee with toilet paper. (This is my favorite so far)

These are just a few that I can think of because I never really got to finish it. The thing is: I wanted to know what happens at the end and once I've read and flip through the last 500 pages, it seemed a bit silly to go back reading everything else that I've left unread. So, honestly, I haven't read it yet, although I know the story pretty well.

Isa a dit…

Oh, I loved Katz character, especially the scene you described when he throws off everything out of his bag without thinking of the consequences. And Bryson describing it is even more fun ! haha
I need to send this book back to you soon, as well as Down Under. I didn't know that you hadn't really read it completely, now I feel bad I haven't send it back yet !

Stieg a dit…

Je suis une grande grande fan de Bill Bryson. J'ai ce livre dans ma PAL depuis quelques semaines. J'ai hâte d'être en vacances pour me lancer dans sa lecture !

Isa a dit…

@Stieg : Je te comprends tellement, Bill Bryson est aussi parmi mes auteurs préférés !